20 May 2010

Terus terang

Aku nak jawab soalan Incik Ini berdasarkan post dia yang ini, walaupun aku hanyalah seorang perempuan yang separa berani. Dan pernyataan dia yang ni adalah sangat best (ke betul). Haha.

"Jika seorang lelaki mempunyai niat untuk berpoligami,
itu menunjukkan dia berlaku curang kepada anda kerana;
jika tiada perempuan lain dalam hidup mereka,
mereka tidak akan pasang niat untuk berpoligami,
sebab perasaan sayang tidak akan wujud tanpa perhubungan terlebih dahulu...
kecuali untuk yang gatal nak ringan-ringan."
(Mantot,2010)

 
SOALAN 1
Apakah tindakan terbaik untuk seorang lelaki menceritakan kepada anda mengenai kecurangan/niat berpoligami dia?


Jawapan : a. Lelaki berterus terang,panggil anda,duduk dan buat air.Kemudian mulakan perbualan dengan,"Yah,abang ada benda nak cakap ni..pasal slot isteri abang yang kosong tu,abang dah jumpa calon untuk satu slot."

Aku fikir, baiklah dia berterus terang, slow talk dengan aku dari aku kena tipu hidup hidup atau aku sendiri dapat tau dari orang lain, ataupun kantoi depan mata aku. Memang nak kena. Kalau cakap baik baik dengan aku, bagi aku paham, mana tau kot aku boleh terima hidup bermadu ni ye tak? Kah kah kah.


 SOALAN 2
Jika lelaki itu tidak dapat menerima yang anda tidak rela dimadu/diduakan,apakah tindakan yang perlu dilakukannya untuk memulihkan keadaan?


Jawapan : c. Lelaki itu melakukan sembahyang Istikharah moga-moga dapat petunjuk siapa yang perlu disingkirkan

Haha. Antara semua jawapan aku pilih yang ni lah. Apa pun, bila semua jalan usaha dah buntu, pada Tuhan juga lah kita meminta kan. Jodoh pertemuan pun di tangan Tuhan. Selepas tu, pandai pandailah buat keputusan yang terbaik dalam hidup sendiri. 


SOALAN 3
Jika anda perempuan,apakah cara yang lebih baik untuk anda tahu mengenai kecurangan pasangan anda?


Jawapan : a. Lelaki itu beritahu secara ikhlas

Mestilah bagi tau secara ikhlas, tapi sebelum curang. Sebelum apa apa yang tak sepatutnya terjadi. Kalau dah curang lepas tu barulah ikhlas nak bagitau aku apa jadah nya. Aku rasa takde siapa pun dalam dunia ni yang mahu atau suka di tipu. Walaupun dengan alasan tipu sunat. Kalau berterus terang, aku boleh terima dan bagi kau sendiri yang buat pilihan. Ok?


SOALAN SERIUS
Jika pasangan anda sudahpun curang dan telah memungkiri kesetiaan anda pada dirinya,adakah anda mampu menerimanya semula? Adakah anda mampu menerima seseorang yang pernah menipu anda walaupun dia suami anda ataupun bofren paling hensem yang pernah anda dapat?

Jawapan : Tak mampu. Maaf. Kan aku dah cakap awal awal, kena berterus terang. Bagitau aku walaupun benda tu menyakitkan hati. Jangan tipu aku. Tu je. 


Apa pun, cuma nak kongsi sesuatu yang aku baca dari blog ini, dengan entri nya yang juga membuat aku tersenyum.


"Seorang isteri, kalaulah dia tahu sebesar-besar ganjaran yang Tuhan akan beri di akhirat kelak, kalau dia dengan rela hati mengizinkan suaminya berkahwin lebih dari satu, nescaya dia akan letakkan parang tajam di leher suaminya dan berkata "Aku nak kau kawin tiga sekaligus sekarang jugak"

Suka?

"TAPI, kalau seorang suami tahu seksa, aib dan azab yang Tuhan akan balas di akhirat nanti kalau dia tak berlaku adil walau sekalipun dan walau sedikit pun terhadap salah satu isteri-isteri yang dinikahinya, nescaya dia akan menyembah dan memegang kedua-dua kaki isterinya, terberak2 dan terkencing2 sambil merayu "Tolong jangan benarkan aku mengambil sesiapa lagi sebagai isteri, melainkan kau seorang."

Renung renungkan, dan selamat beramal.



Takde kerja betul dok menulis blog time time ni. Memang nak kena maki.

No comments: