29 May 2011

Nasib si Dafi.

Beruk sebelah rumah aku, Dafi namanya. Kesian dia. Aku rasa kalau tiada siapa yang bertindak, dia akan dirantai seumur hidup. Berhujan berpanas di situ. Tidak berbumbung. Makan pun kadang-kadang di beri orang yang bukan tuan nya.





Kadang-kadang kalau aku rajin dan ada mood, adalah aku pergi lawat dia bawak buah betik atau roti atau biskut kering dengan air paip. Selalunya ada sorang makcik yang memang penyayang dengan binatang bagi dia makan. Makcik tu selalu bagi dia minum air Ribena. Hebatnya Dafi. Minum air Ribena. Kadang-kadang dia makan cendol. Nasib dia baik, dapatlah dia makan sosej.

Selalunya kucing aku yang nama nya Duh tu selalu teman si Dafi. Tapi sekarang si Duh dah ada anak, aku rasa dia pun takde masa nak layan Dafi lagi. Kesian Dafi. Tapi budak-budak kampung aku memang rajin melawat Dafi. Takpelah Dafi, asalkan kau tak keseorangan.

Aku fikir si Dafi ni memang takde harapan nak mengawan seumur hidup. Kesian kau Dafi, takde zuriat. Apalah nasib si Dafi. Diseksa jiwa dan raga. Disekat zahir dan batin.

3 comments:

asma Pak Wahab said...

Dafi namo eh??hua hua hua..aku kan, kalau nak bagi adiah kat anak buah aku, kau janji dgn dorang 'nanti maksu bwk jln2 nek moto tgk beruk"...budak2 tu..'yeayyy'...si dafi lah beruk berkenaan..nak berenti aku malu, penyudah eh aku ulang alik nek moto depan umah tu..hihihi..

Yatt. S said...

kesian weh beruk ni. ko tengok la. berhujan berpanas. dah lah takde atap. eii aku rasa macam nak panggil perhilitan je.

asma Pak Wahab said...

aku btau mak aku, mak aku tnye sapo punyo..aku ckp tah..sape weh??aku bkn kenal jiran2 ko tu...