04 May 2010

Sendiri menjaga hati

Aku pernah mengalami satu fasa yang sangat shit di zaman aku belajar dulu. Yang mana pada masa tu boleh dikatakan aku langsung tidak menjadi diri sendiri.

Satu masa di mana kau perlu menjaga hati orang lain, tapi hati sendiri di tong sampahkan. Bila mana kau terlalu concious sangat dengan apa yang orang lain fikir pasal kau, dan kau bertindak untuk memuaskan hati semua orang, yang mana kau tau yang kau takkan mampu. Akhirnya yang jadi mangsa adalah diri kau sendiri.

Konon takut takde kawan. Konon takut tak boleh survive seorang. Bangang. Padahal kalau di fikir balik, kalau kau seorang pun tak jadi masalah. Bukan untuk menidakkan kepentingan berkawan, tapi kalau kawan yang keliling kau tu adalah dari jenis manusia babi, aku rasa kalau duduk terbuang pun tak apa.

Serius. Bila kau satu, kau tak perlu nak berpura pura membuat sesuatu yang kau tak suka, semata mata nak mengambil atau menjaga hati orang lain. Kau juga tak perlu berpura sukakan sesuatu yang padahal kau tak boleh nak tolerate pun.

Aku pernah dikelilingi oleh mereka mereka yang menggelarkan diri mereka adalah kawan, tapi di sebaliknya mereka adalah penyumbang kepada kemusnahan hati aku. Ya. Bila kau berlakon kau kenal sangat dengan aku, tahu apa yang aku nak, dan bila sedikit demi sedikit kau mencampuri urusan hidup aku, mengambil kesempatan, mula mempengaruhi aku untuk membuat keputusan dan bertindak untuk mengawal hidup aku. Ya. Macam babi.

Ya. Mungkin orang akan cakap. Kau sendiri yang tak pandai memilih kawan. Dah tau macam tu kenapa nak kawan lagi, kan? Ya aku bodoh. Aku fikir mungkin aku terlalu jahil.

Dan aku telah eliminate mereka dari hidup aku. Yang mana aku tak mahu ada kena mengena langsung pun dengan mereka. Walaupun ada yang cuba menghubungi aku konon untuk menyambung balik persahabatan. What the fuck. Ya, aku boleh maafkan tapi untuk aku lupa, sorry. Aku takkan bagi peluang untuk hati aku disakiti dan dijajahi  buat kali kedua. Untuk mereka datang balik memperkotak katikkan aku.

Aku rasa. Cukup cukuplah.

Mungkin ada yang cakap aku asyik menuding jari menyalahkan orang lain, tapi sendiri yang tak tahu apa yang aku nak dalam hidup. Sendiri yang menyusahkan. Memang aku mengaku. Apa yang boleh aku cakap adalah aku memang BODOH.

Kalau boleh di putar masa, memang aku nak lebih menjadi diri sendiri. Sebab mungkin sepanjang masa tu, aku telah banyak meyakitkan dan mengabaikan orang lain. Atas kebodohan sendiri. Tapi nak kata aku menyesal sebab melalui semua tu, mungkin tidak. Sebab bagi aku itu pengalaman yang akan membentuk aku.

Dan sekarang aku menjadi manusia yang sangat reserved, yang mana itu juga adalah tidak baik untuk diamalkan pada waktu tertentu, ok. Aku fikir mungkin sebab aku terlalu berhati hati. Maaf pada mereka yang terkesan.

Tapi percayalah, tak ada orang lain yang lebih memahami hati kau sendiri, melainkan kau. Peduli lah dengan mereka mereka yang claim sebagai kawan, tetapi tak pernah nak menerima kau sebagai kau. Dan mungkin dalam masa kau sibuk menjaga hati kawan, ada hati yang lain yang kau abaikan.

Yang paling penting sekarang adalah menjaga hati sendiri. Dan ya. Sayang diri sendiri. Sebab kalau kau tak boleh nak menyayangi diri sendiri terlebih dahulu, macam mana kau mampu nak sayang orang lain.

Betul tak?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bukan senang nak dapat kawan yang memang adalah kawan dalam erti kata yang sebenarnya. Walaupun kau kenal dia daripada kecil lagi , sebab manusia boleh berlakon sepanjang hayat dia. Dan bila secara tiba tiba kau mendapat tikaman dari belakang, tanpa sebarang warning, effectnya adalah seperti kau mendapat tumbukan Kame Hame Ha. 

Tapi aku fikir kau tabah, kan kawan?

6 comments:

-faSHa- said...

utk aku..:(
thanx yatt..love u my dear fren..ko wat aku nangis..sile belanje eskem! ")

Yatt. S said...

untuk aku juga.
anytime beb.

Anonymous said...

tak mencarut xbleh ker???kan dh banyak kali larang awak mencarut.......

Yatt. S said...

mencarut yang tak keluar di mulut.

asma Pak Wahab said...

haha..anon..msti encik boifren kau tu kann??..hahaha

Yatt. S said...

hmmph. (-_-)"