16 August 2011

Surat Cinta Untuk Awak

Waktu sekolah dulu, aku pernah karang surat cinta. Sekali. Satu. Surat cinta itu aku karang di Tingkatan 1. Gatal, aku tahu. Aku fikir setiap budak perempuan yang meningkat ke usia peralihan menjadi remaja, mesti ada seseorang yang dia minati. Macam budak-budak zaman aku dulu yang gilakan Tomok. Gila noob. That term 'crush on somebody'. Yeah, crush, the exact word.

Tetapi malangnya surat cinta yang aku karang sepenuh hati itu hanya terperuk dalam simpanan dan akhirnya dikantoikan oleh seorang lelaki, iaitu abang aku. Dan dia gunakan surat cinta tu sebagai bahan untuk mengejek aku. Lama jugak lah dia membahan, memang aku geram dan menyampah gila dengan dia waktu tu.

Dah lah dia selalu baca diari aku curi-curi, lepas tu buat kepoh. Sakit hati aku dengan dia memang tak boleh nak cerita. Ya, dulu aku juga macam budak perempuan yang lain, simpan diari hatiku, kononnya.

Budak zaman sekarang aku tak tahu, but for those who were born in the 80's (and below), surat cinta memang dijadikan sebagai medium untuk meluahkan rasa hati. Walaupun aku gerenti surat cinta tu kebanyakannya memang takkan sampai pada orang yang nak dituju.

Aku rasa budak-budak sekarang memang takde lagi kot guna kaedah ni? Yelah, zaman makin advance. Why trouble yourself untuk menulis sedangkan dah ada SMS, email, FB and so on.

However, i think girls back then memang naif dan laid back. Walau macam mana minat pun pada seseorang budak lelaki tu, tetap takde keberanian nak bagitau. Hanya pandang dari jauh. It's just minat. Suka tengok.

Kalau ada yang ber-couple pun, hanyalah couple yang gitu-gitu. Couple takde perasaan orang panggil. Bodoh-bodoh. Sekadar ada. Takde nak 'i love u hubby', 'together forever and ever', 'you are my life' and what so ever. Aih, memang naif.

Berbanding dengan budak zaman sekarang, aku fikir mereka lebih terbuka dan agresif dalam meluahkan perasaan. Maksud aku di sini ialah budak-budak sekolah, ya. Mungkin sebab pemikiran orang zaman sekarang ni yang semakin open dan moden. Tak caya, cuba kau tengok blog depa. Mesti ada tayang gambar boyfriend dan bercaption 'he is mine' and so on.

Oh, tinggalkan itu. Nak tahu bagaimana orangnya budak lelaki yang aku minat tu?

Dia pengawas, paling pandai dalam sekolah (untuk yang se-tingkatan dengannya), muka sedikit mix, pendiam dan kelihatan sombong. Dan sudah tentu tak pandang perempuan. Jenis lelaki tipikal yang akan diminati oleh budak perempuan yang masih bersekolah dan baru nak mengenal erti perbezaan jantina.

Cliche, ha? Oh yang bestnya, takde seorang pun yang tahu tentang crush aku yang seorang ni. I keep it to myself, until this day.

Growing up, kau akan dapat bezakan antara 'crush' dan the real feeling. Well, takkan lah sampai sekarang pun kau masih gilakan Tomok, kan? Begitulah perumpaamaannya.

Ahh. Tangan terasa gatal nak mengarang surat cinta.

For the real one.





4 comments:

asma Pak Wahab said...

ok...!!

i think i know whos's that guy..shesshhh..

i think u're not the only one..mcm ramai je peminat beliau

Yatt. S said...

kah kah kah. peminat beliau memang ramai. hanya mampu pandang dari jauh. hahahahaha (-_-)"

asma Pak Wahab said...

kihkihkih

ok sambung keja..adoiiii =(

asma Pak Wahab said...

cik yatt..last friday, aku pi sebis keta kat perodua..guess who i met??

hahahaha...

sadly, he's not as charming as school days dah..hurmm...macam mat rempit je aku tgk dah =/ adoilaaaa...hahaha